Film és könyvajánló – Aurora borealis

Az Aurora borealis tagadhatatlanul az év magyar filmje. Különlegessége még, ha hogy mind Mészáros Márta, mind pedig Törőcsik Mari munkásságára tesz fel egy olyan koronát, amelyet a két gazdag életmű érdemel.

Az Aurora borealis a titkok filmje, az elfogadás és a megbocsátás filmje. Tóth Ildikó maga sem tudja, mi elől, de folyamatosan menekülő alakját Törőcsik Franciska szerepét rendkívül nagy alázattal megformáló, a tragédiákat összeszorított szájjal tűrő alakítását teszi egészen különlegessé Törőcsik Mari szerepe. A művésznő valódi érzéseit az őt fiatalként megformáló Törőcsik Franciska, keménységét saját maga adja vissza a vásznon.
Elgondolkodtató, mit tehetnek a súlyos, ki nem mondott titkok egy családdal, amelyben a titkok hordozói a nők, elszenvedői, érthetetlen szemlélői pedig a családban élő férfiak. A film férfi szereplői, Robert és Antonio csak érzik, és nem értik a súlyos titkokat, amelyek egymástól messzire lökik a család nőtagjait. Csak próbálnak mellettük állni, próbálnak szeretni.
Olga, (Tóth Ildikó)a sikeres ügyvéd, aki menekül a múltja, a házassága, a férje, a fia elől, maga sem tudja, miért. Menekül attól az élettől, amiben boldog lehetne, és keresi önmagát. Nem tudhatja, hogy lehetetlen megtalálnia, mert önmaga valaki egészen más.
Édesanyja, Mária menekül a múltja elől, a titkok elől, amelyeket évtizedek óta őriz, és amelyek romba dönthetik az egész családja életét, hiszen az övét már évtizedekkel az előtt porig rombolták.
De minden titkok sajátja, hogy felszínre kell kerülnie abban az életszakaszban, amelyben a megbocsátás és elfogadás ideje jön. Amikor lezárul valami, és elvesznének az életeket meghatározó múltbéli történések.
A film alapja egy kevéssé ismert történelmi tény, miszerint a második világháborút követően a szovjet katonák számtalan osztrák nőt erőszakoltak meg, és ezekből az aktusokból gyermekek születtek. A gyermekek sorsa sokszor ismeretlen volt, az adatok, iratok elveszetek, a sorsok összegabalyodtak. A tragédiák, amelyek az aktusok mögött történtek, országokat, kultúrákat átszelő történetekké váltak, gyökereiket kereső emberek szomorú, igazságtalan történeteivé. Talán ez adja a film multikulturális voltát: Magyarországon kívül Oroszországban, Ausztriában játszódik, operatőre lengyel, szereplőit is országokon átívelő identitás és értékrend jellemzi.


Érdemes kiemelni Törőcsik Franciska játékát a filmben. Olyan alázattal nyúl a szerephez, a helyzetek által megkívánt keménységet mégis olyan mély fájdalommal érzékelteti, ahogyan csak igazán tapasztalt színészek képesek. Egészen más karaktert formál, mint a Gondolj rám, vagy a Veszettek című filmben, a fiatal Törőcsik Mari szerepét neki írták.
Tóth Ildikó sokaknak talán örökre Jadvigát jelenti, ebben a filmben viszont már a középkorú nő tudatossága, majd félelmei és bizonytalansága az, amit nyújt, hihetetlenül érzékletesen.
Törőcsik Mari jelene, betegsége ott van a filmben sajnos, ha akarjuk látni, ha nem. Elesettségén túl kemény, határozott jelleme olyan eleme a filmnek, amelyet csak a végére, a titkok kibontásakor ért meg az ember.
A néző pedig végig azt szeretné, hogy kiderüljenek a titkok. És amikor kiderülnek, akkor azt, bár sose láttak volna napvilágot. Végignézni, megélni nem könnyű, boldogságra, felszabadító végre számítunk. De az igazság, a vér, a gyökerek sokkal fontosabbak annál, hogy jó érzésekkel álljunk fel a filmet követően. A történelem meghatározza az életünket, és időnként emlékeztetnie kell minket arra, hogy még sok fel nem tárt tény van, amelyek emberi sorsokat határoznak meg, életeket változtatnak más életekké, embereket más emberekké. Fontos tudás ez, bármennyire fájdalmas is.

KÖNYVAJÁNLÓ – PATAKI ÉVA – MÉSZÁROS MÁRTA – TÖRŐCSIK MARI
AURORA BOREALIS – ÉSZAKI FÉNY

Hogy mi is ez a könyv? Ellesett pillanatképek sora, átdolgozott reggelek és délutánok alatt felcsipegetett emlékmorzsák az Aurora Borealis című film forgatása közben.


Két fantasztikus nő, a színész és a rendező – miközben forgat, játszik, rendez – az életéről beszélget. Azt mondják, ők már többet nem filmeznek – de mi reméljük, hogy még igen. Két művész a felvillanó északi fényben, túl a nyolcvanon: Törőcsik Mari és Mészáros Márta. A pályáról, a színház- és filmművészet múltjáról, jelenéről, halhatatlan emlékű pályatársakról, kalandokról csevegnek felszabadultan; aztán jóval szomorkásabban a súlyosabb és örök érvényű dolgokról: női sorsokról, háborúról, túlélésről.
Tehát mi is ez a könyv voltaképpen? Művészi hitvallás, tudástár, pletyka, rezignált életbölcsesség – s mindez a közös alkotás folyamatát, az Aurora Borealis születését kíséri. A filmét, amely a valóban megélt női sorsok és élettragédiák tablója – az utolsó szemtanúk vallomása a háborús idők borzalmairól, de leginkább mégis emberségről és szépségről. A két kimagasló alkotót hallgatva pedig csak bámulhatunk, hogyan férhet bele az életbe ennyi minden. Ott ülnek a sziporkázó, ám egyre halványuló északi fényben, és csak mesélnek nekünk.

Megjelenés ideje: 2017
ISBN: 9789632937199
250 oldal
Méret: 165 x 220 x 18
Ára: 4999 Ft

Kapcsolódó tartalom

MÁRIS KÖZEL 14.000-EN LÁTTÁK MÉSZÁROS MÁRTA ÚJ FILMJÉT

Október 19-én került a mozikba Mészáros Márta új alkotása. Az első öt napban országosan több mint 13 ezer néző váltott jegyet az Aurora Borealis –…

Könyvajánló – Saroo Brierley: Oroszlán

Az Oroszlán Saroo Brierley valós története a kitartásról, az önfeláldozásról és a hitről. Egy kisfiúról, aki India legkisebb nyomornegyedéből eltűnik nagy, és erős bátyja mellől,…

James Powell: 2084 Az eltűnt jég nyomában – Képzelt riport a klímaváltozásról

Az elmélet valósággá vált… 2084-et írunk. Idős kutatók, tudósok, szakértők, politikai vezetők és humanitárius követek emlékeznek vissza a globális felmelegedés több évtizeddel korábbi kezdeteire, fordulópontjaira…

Könyvajánló – Meg Waite Clayton: Az utolsó vonat Londonba

Amikor kiárad a sötétség, felbukkan a világosság is. A történelem vérzivataros időszakait csak úgy lehetett túlélni, hogy mindig akadt néhány ember, aki dacolt a gonosszal,…