A Szabó Benedek és a Galaxisok egy 2013-as alapítású magyar könnyűzenei együttes. Az együttest 2013 tavaszán alapította a bajai születésű, akkor huszonhat éves Szabó Benedek. A szerzői kiadásban megjelent Kapuzárási Piknik és A legszebb éveink lemezek a kor huszonéveseinek kétségeit, vágyait és félelmeit dolgozzák fel. A lemezek hangzásvilágára leginkább Cseh Tamás, a Neutral Milk Hotel, az Illés, a The Magnetic Fields és a Kaláka volt hatással. A koncerttel nyitják az évet, ami március 23-né, az Akvárium Klub Nagyhalljában lesz.
Érdemes szót ejteni az igen tehetséges előzenekarról is.
Mióta hazaköltöztem Angliából, azóta kerestem bármit, ami egy kicsit is visszaadja az ottani fesztiválokon felcsendülő autentikus brit folk motívumait a maga sajátos kis közönségével és sokszínűségével együtt. Szerencsére a hazai zenei ipar rohamosan fejlődött az elmúlt évek során, egyre több, és ígéretesebb fiatal formáció tűnt fel a színen, de főleg a pszichedelikus irány művelői gyarapodtak, így ez a vonal továbbra sem talált itthon megfelelő képviseletre. A 2016 óta aktív indie-folk formáció, a Platon Karataev megalakulásával betöltött valamiféle űrt, dalaik pedig sokkal szélesebb célközönségre találtak, mint ami a feltörekvő előadóknál általában megszokott. Balla Gergely, Czakó-Kuraly Sebestyén, Jáky András, és Bradák Soma korábban már kiadtak egy EP-t, első nagylemezük, a For Her viszont még csak november végén látott napvilágot.
A konceptalbum a szakítás legkülönbözőbb stációit vonultatja fel, egyfajta ívet leírva eközben. Három részben jelentették meg, melynek célja az volt, hogy mind az előadók, mind a közönség több figyelmet tudjon fordítani az egyes dalokra, az ötlet sikeressége pedig a Kuplungban be is igazolódott, ahol a lemezbemutató koncerten már a legtöbben kívülről kántálták a Platon Karataev sorokat. A zenekarnak a neve is beszédes, az ötletadó a Háború és béke egyik mellékszereplője, aki a mű során ugyan kevésbé jelentős figura, ereje viszont éppen ebben, valamint gyermeki őszinteségében rejlik. A névhez hűen a zenekar is törekszik erre az őszinteségre, ugyanis megtörtént eseményekből próbálnak táplálkozni a dalok létrehozásakor. Tematikailag az EP, és a nagylemez is ezt az irányvonalat követik, ami által kétség kívül hitelességet kölcsönöznek szövegeiknek. Inspirációikat a létező legkülönbözőbb helyekről nyerik, ennek eredménye például az is, hogy munkáik bővelkednek a magyar és nemzetközi klasszikus irodalmi utalásokban. Szinte megjósolhatatlan, mi lesz az a verbális, vagy non-verbális elem, ami akkora hatást gyakorol, hogy egy teljes dal szülessen belőle, de a tapasztalatok alapján ez az asszociációk mentén történő dalszerzés kitűnően működik náluk.
Dalaik főleg az elengedés folyamatát járják körül, mind a felnőtté válás, mind pedig egy kapcsolat elgyászolásán át, de szerepet kap a hit, valamint az életigenlés is. Az ezekkel a fogalmakkal járó keserédes érzés visszaköszön a számokban, ahol a melankólia kellemesen vegyül a felszabadultság érzésével, hogy ezek közül pedig melyik dominál épp, az, az egyén aktuális belső állapotától függően változik minden hallgatáskor. A nyugodtabb témák között a harag és a feszültség egyetlen dalban, a Lady Macbethben ölt testet, ami annak ellenére, vagy éppen azért, mert ezzel kitűnik a többi közül, igazán jót tesz az albumnak, hogy rákerült. Szerénységük és a zene iránti elkötelezettségük minden mozdulatban és hangban megnyilvánul, ami a kiváló zeneiség mellett a koncertélményhez is nagyban hozzátesz, és az is szépen megmutatkozik, mennyire összecsiszolódtak mind szakmailag, mind emberileg az első nagylemez hatására. A tagok a zenekarral párhuzamosan is tevékenykednek, Sebő szólóprojektje a Cz. K. Sebő, Andris a nemečekben basszusgitározik, Soma pedig szintén a nemečekben, valamint a Szabó Benedek és a Galaxisokban is dobol, ezzel a zenekarral viszont megtalálták azt a közös nyelvet, ami által nem csak a törzsgyökeres Gólyázókkal értenek szót, hanem globális szinten is képesek kiemelkedő minőséget nyújtani.
A jövőre nézve tervben van tavasszal egy külföldi turné, mivel dalaik számos nagy Spotify listára felkerültek már, így a rajongótábor túlnyomó részét nem a magyar anyanyelvű hallgatóság képezi. Természetesen azért mi sem maradunk majd koncertek nélkül, a budapestiek mellett egyre több vidéki fellépéssel is készülnek, a soron következő például Debrecenben lesz december 30-án, a Kistehén zenekarral. A dalok már minden nagyobb zenelejátszó platformon fellelhetők, a folyamatosan frissülő koncert, és egyéb érdekes információkról pedig a Facebook(https://www.facebook.com/platonkrtv) és az Instagram(https://www.instagram.com/platonkrtv) oldalukon szerezhetünk tudomást.
/A remek fotó Komróczki Diána érdeme/
Related Posts
Magyarországon először az Akvárium Klubban ad koncertet Frank Carter and the Rattlesnakes. A zenekar az End of Suffering című legújabb albumával érkezik március 30-án, a…
Újra itt az ősz, azaz indul a budapesti klubszezon. Az Akvárium Klub elképesztően erős nevekkel rukkolt elő az őszi-téli időszakra, mind elektronikus zenei vonalon, mind…
Augusztus 13-án az Akvárium Klub NagyHalljába érkezik az ausztrál rockbanda, a King Gizzard & The Lizard Wizard.
Újabb fellépővel gazdagodott a Budapesti Tavaszi Fesztivál programja az Akvárium Klubban. A már eddig bejelentett Henrik Schwarz és a Tale of Us-hoz csatlakozott a Jazzanova…