Verseskötetről mindig nagyon nehéz írni, olyanról meg főképp, ha az olvasó ismeri a szerzőt. A könyvnél mindkét nehezítő tényező fennáll. Elolvastam két hete, teszem ide, teszem oda, belelapozgatok, és amit újraolvasok benne, megváltozik benne. Mit csináljak? Hogy értsem? Aztán persze eszembe jutnak a „mit akart mondani a költő”- féle ostobaságok, és hagyom a gondolatirányítást a csudába. Kicsit sem érdekel, kinek mit jelent, és majd megkérdezem Csepregi Jánost, mit akart mondani a költő.
Addig meg lapozom tovább. Kicsit megölt ez a könyv, kicsit szembesített minden magam előtti, tükör előtti hazugsággal.
Mert olyan fájdalmas benne halál, hogy nem érdemes tőle arra gondolni, hogy jaj, hát mi majd sose, vagy soká, vagy csendesen halunk meg. Lehet, hogy el kell gondolkodni azon, hogy kínnal, szenvedéssel, vagy hiábavaló lesz számunkra a halál. A tragédiák nem mindig másokkal történek, bármilyen jó is ezt látni borzongva a híradásokból.
Olyan erős, olyan arcbavágó a hiány ebben a könyvben, hogy korty vizet kell inni, kilépni és nagyot kortyolni a levegőből, futni kicsit, vagy egyszerűen csak érezni bármit: szelet, vihart, vizet.
Nagy Kincső grafikái nélkül nem lenne ugyanaz ez a könyv. Házak vannak ott, ahol házaknak kell lennie, és törésvonalak, ahol azoknak. Ha így vetted a kezedbe, nem tudod ezek nélkül elképzelni már. És a könyv fizikai valóságában úgy szerkesztett, hogy nem kell megtörni a gerincét, amikor olvassa az ember,
Ne olvasd el, ha nem vagy elég érzékeny. Ne olvasd el, ha nem akarsz megrémülni a lét elviselhetetlen könnyűségétől. Ne olvasd el, ha eddig elkerültél mindent, amiről azt gondoltad, veled nem történhet meg. Ne olvasd el, ha szeretnél belül maradni a kényelmes komfortzónádon. Ha nem mozdulnál, nem éreznél, nem sírnál.
Minden más esetben olvasd el. Kérlek.
Borsos-Kőszegi Erika
Szerző: Csepregi János
Szerkesztő: Huszti Gergely
Grafika, borító, könyvterv: Nagy Kincső
Megjelenés: 2018, NOW Books & Music
Könyvtervezés, grafika: Nagy Kincső
Oldalszám: 178
ISBN: 978-615-00-1715-0
Related Posts
Megjelent a dramaturgként, színészként és rendezőként ismert Fekete Ádám Fanyar nappalok a tokhal-tapétás szobában című első kötete, amely elnyerte az N&n Galéria Alapítvány Petri György-díját.
Ez a második Petri -est, amit végig élveztem Pál Andrással és Rozs Tamással, ezzel a két, tökéletesen összeszokott, Petri munkásságának rezdüléseit is ismerő művésszel. Most…
Simon Marci már a Polaroidokkal behúzott mindenkit. Kezdve a kamaszokkal, akiknél mi, irodalomszerető, irodalommal foglalkozó emberek azt éreztük, hogy igen, végre van valaki, aki megtanítja…
Van valami hátborzongató abban, ha az ember élvezettel olvas el egy ilyen kötetet. A költő archetípus megkívánja az örökös szenvedést, önmarcangolást ahhoz, hogy valódiságot tudjon…